Sunday, February 17, 2013

Rezeki

did you stand too close to the fire? - greenday

Assalamua'laikum

Aku tahu,kita yang banyak ini menpunyai pelbagai perasaan.perasaan yang cuba dikekang.perasaan yang cuba diluak.perasaan yamg cuba diumpil. Begitu indahnya ciptaanNya,buat kita pelaga perasaan,pelbagai rasa dan pelbaga pendapat.

Dengan demikian,Allah juga memberi khalifahNya akal dan fikiran untuk menerajui dan mentadbiran alam semesta ini. Jangan kita lupa,kiranya,apa yang diberi ini bukan untuk membuat kita bongkak dan lupa terhadap saham di akhirat sana.


ketidak adilan dan ketidak samarataan selalu dibangkitkan oleh manusia sejagat kebelakangan ini.ok,aku tidak bercakap mengenai hal politik disini.tapi apa yang aku rasa.

Sungguh,tahun 2012 merupakan tahun yang betul2 mencabar.hipotesis yang boleh aku buat mengenai tahun 2012:

* semakin tiada exam,semakin dasyat hidup aku.

Allah memang Maha Adil. Aku selalu meminta kepadaNya agar jadi kan aku cerdik pandai,lalu dia berikan aku masalah supaya aku dapat menajam akal aku. Aku memohon kekuatan,Dia beri aku dugaan agar aku dapat menampung masalah itu dengan sebaiknya. Aku memohon sahabat,Dia memberi aku musuh kerana musuh itu yang kenal siapa diri aku yang sebenar supaya aku tahu,sahabat itu yang sebenarnya selalu disisi aku. Aku memohon supaya mendapat pekerjaan yang baik,Dia telah memberikan sesuatu bidang yang aku tak pernah mimpi untuk 'bersama'

Nampak tak?apa yang aku mahu,bercanggah dengan apa yang Allah beri.

Sebenarnya tidak

Dia telah membuka beribu rezeki kepada hambaNya untuk berusaha. Bukan hanya memohon doa sahaja.

'tawakal innahu,dok try dok tahu'

takkan kita tidak mahu berubah dengan menyatakan

'takpelah,belum sampai seru lagi'

i'm no body to judge other people.tapi aku jadi takut kepada masa depan,bagaimana agaknya generasi akan datang?adakah mereka got the simply answer if they made mistake?or mistake again?

jadi hilang percaya pada tuhan.

*hipoteis berkenaan diri aku yang mula masuk ke alam pekerjaan and there no more examination at the hall.yippie!

No comments:

Post a Comment