Saturday, February 16, 2013

Bahasa Jiwa Bangsa

Assalamua'laikum.

Allow me to wrote in malay because i'm sound stupid when i'm wrote in english. #kah2.

maybe a little 'rojak'?#keh2

fenomena 'hashtag' (#)  kian berleluasa.sejujurnya,aku kurang berkenan dengan ada nya # di setiap pangkal perkataan.allow me to show you.

#genbira#sangat#baju#baru#beg#baru#mango#prada#pavillion

which is it suppose to read like this 'genbira sangat baju baru beg baru mango prada pavillion '
see the different?much easier.still can get the point eventhough the sentence are not complete or the other word

"dik,tatabahasa ko salah"

yes,i'm old.ok .forget about this vocabulary issue

my points is,
bila mana kau cuba sampaikan sesuatu, cuba beri penjelasan yang mudah orang yang membaca.
bila mana kau cuba sampaikan sesuatu, cuba beri yang berilmiah.bukan menbongkak
bila mana kau cuba berkongsi apa yang kau rasa,cuba letak diri kau dekat tempat orang yang membaca.

mungkin,fenomena '#' ini berleluasa dengan ada nya laman sosial berkicap kicap,twitter.
berkicap,kicap bukan sos


maksud '#' dalam dunia twitter:

Definition: The # symbol, called a hashtag, is used to mark keywords or topics in a Tweet. It was created organically by Twitter users as a way to categorize messages.
sumber : twitter help

ok.aku fahamlah yang mereka ini ingin "menghilightkan" terhadap perkataan tersebut.
tapi,bila mereka mengunakan '#' ini pada ayat penuh,pening kepala mahu baca.

mungkin buat masa sekarang isu ini tidak lah sebesar mana.tapi,aku yakin lagi 30 tahun,pengguaan bahasa yang betul semakin hilang.

aku suka berbahasa.sebab itu aku bangkitkan isu ini.

bahasa jiwa bangsa.